Hiteltörlesztési támogatás adómentesen

Kedves Partnereink!

Adómentes lakáscélú támogatást már a lakáscélú felhasználásra hitelintézettől vagy korábbi munkáltatótól felvett hitel visszafizetéséhez, törlesztéséhez, valamint a hitelhez kapcsolódó más kötelezettségek megfizetéséhez is nyújthat a munkáltató.

A munkáltatónak lehetősége van arra, hogy cafetéria rendszeren belül és/vagy akár azon kívül biztosítsa ezt a juttatást a dolgozóinak. Bár már a cafetéria nyilatkoztatások az év elején lezárultak, nagyon sok munkáltató opcióként beletette a cafetéria rendszerébe ezt az elemet is, amelyhez kapcsolódó adminisztrációs feladatok most váltak aktuálissá.


Az adómentes juttatás biztosítása a folyósítás nem kevés adminisztrációs feladatot ró a munkáltatókra, hiszen ha utólag derül ki, hogy valamely, az adómentességet biztosító feltétel nem teljesül, úgy a támogatás 20%-kal növelt mértéke után kell megfizetni mind a munkáltatónak a közterheket, mind a munkavállalónak az adót és a járulékokat.


A legtöbb hitelintézet széles körű felhasználási lehetőséget biztosít ügyfeleinek a juttatásra vonatkozóan:

  • egyösszegű - a törlesztő részlet többszörösének megfelelő – befizetés, amelyről havonta kerül elszámolásra a törlesztő részlet
  • egyösszegű befizetés, amelyet előtörlesztésre használ fel a munkavállaló
  • havonta, a törlesztő részletnek megfelelő befizetés


Ki lehet jogosult a támogatásra?
A lakáscélú támogatás igénybevételéhez munkáltató-munkavállaló jogviszony szükséges, amely mellett a 12/2002. (I.31.) Kormányrendeletben meghatározott méltányolható lakásigénynek való megfelelés is vizsgálandó.

Hogyan biztosíthatja a munkáltató a juttatást?
Cafetéria rendszeren belül vagy azon kívül is nyújthatja a munkáltató munkavállalói részére az új támogatási elemet.
Amennyiben cafetéria rendszeren belül biztosítja a munkáltató, ki kell egészítenie, vagy bővítenie kell a már meglévő cafetéria szabályzatát, valamint javasolt egy dolgozói tájékoztatóban megismertetni a munkavállalókkal az új jutatással kapcsolatos legfontosabb információkat, tudnivalókat.

Ha cafetéria rendszeren kívül biztosítja a munkáltató az új juttatási elemet, akkor belső szabályzatban, munkáltatói határozatban kell rendelkeznie a lakáscélú törlesztés támogatás biztosításának, juttatásának feltételeiről.

A végrehajtás folyamata

Célszerű kettébontani a munkavállalókra és a munkáltatókra háruló adminisztrációs feladatokat. Az adómentesség vizsgálatát, ellenőrzését már a juttatás folyósításának elindításakor javasolt elvégeznie a munkáltatónak, bár a törvény erre a folyósítás évét követő év május 31-ig ad lehetőséget. Ezzel minimálisra csökkenthető vagy elkerülhető egy későbbi adóbüntetés kockázata.

Munkavállalói feladatok:

-    a munkavállalónak jeleznie, igényelni kell a munkáltatótól az újfajta támogatást
-    fel kell vennie a kapcsolatot a hitelét biztosító pénzintézettel, hogy megismerje a hitelintézet gyakorlatát, elvárásait a juttatás kezelésével kapcsolatban
-    nyilatkoznia kell a munkáltató felé, hogy mely számlára kéri a juttatás folyósítását:
-    a hitelintézetnél vezetett hagyományos (lakossági) folyószámlájára
-    a hitelintézetnél vezetett GIRO képes hitelszámlájára
-    a hitelintézet törlesztéshez használt központi elszámoló számlájára
-    az adómentesség vizsgálatához szükséges dokumentumok átadása a munkáltató részére:

  • lakáshitel szerződés másolata
  • amennyiben a jelenlegi hitelt más lakáscélú hitel visszafizetésére vették fel, akkor a korábbi (visszafizetett, törlesztett) kölcsönszerződés másolata
  • hiteligénylés másolata, amennyiben a hitelszerződésből nem állapítható meg a lakáscélú felhasználás
  • lakás tulajdoni lapjának másolata
  • vásárlás esetén az adásvételi szerződés másolata
  • építés, bővítés esetén költségvetés, jogerős építési engedély, munkavállaló vagy közeli hozzátartozó nevére szóló számlák másolatai
  • korszerűsítés esetén költségvetés, munkavállaló vagy közeli hozzátartozó nevére szóló számlák másolatai
  • méltányolható lakásigény korábbi vizsgálatáról szóló igazolás, okirat
  • a korábbi (5 éven belül kapott) lakáscélú támogatásra vonatkozó nyilatkozat
  • nyilatkozat az ingatlan szobaszámáról
  • nyilatkozat az együttlakók számáról
  • juttatásban részesülő magánszemély lakcímkártyájának másolata
  • a támogatásra vonatkozó lakásban együtt lakók lakcímkártyáinak másolata
  • lakcímkártya hiányában a lakcímnyilvántartást vezető hatóság igazolása
  • megelőlegező kölcsön szerződéshez kapcsolódó okirat (megelőlegezett gyermekszám)
  • 2015. évre (vagy félévre) szóló a hitel törlesztését igazoló okirat, hitelszámla (vagy kapcsolódó bankszámla) kivonatok


Munkaváltatói feladatok:


-    A munkáltatónak a rendelet szerint jeleznie kell a pénzforgalmi számláját vezető hitelintézet felé a támogatás folyósítására vonatkozó szándékát (a hitelintézetek a saját gyakorlatuknak megfelelően alakították ki az ehhez kapcsolódó adatszolgáltatást).
-    A munkáltató a munkavállaló által rendelkezésre bocsájtott és a saját nyilvántartása alapján köteles megvizsgálni, hogy fennállnak-e az adómentesség feltételei:

  • a támogatás mértéke maximum az ingatlan vételárának, építés, bővítés vagy korszerűsítés esetén a költségvetés 30%-a
  • a támogatás mértéke a folyósítás évében és az azt megelőző 4 évben maximum 5 millió Ft
  •  a hitel lakáscélú (vásárlás, építés, bővítés, korszerűsítés) vagy ilyen hitel kiváltására nyújtott hitel
  • a munkavállaló a lakás – amelyre hitelt igényelt – tulajdonosa, résztulajdonosa, haszonélvezője és adós vagy adóstárs a hitelszerződésben
  • a lakás megfelel a méltányolható lakás fogalmának (szobaszám, együttlakók)
  • a folyósított támogatást a dolgozó a megjelölt lakás hiteltörlesztésére fordította
  • A támogatás folyósítása hitelintézeten keresztül történik, évenkénti utólagos igazolás alapján

-    a támogatás utalása (gyakoriságának meghatározása a munkáltató joga)
-    a hitelintézet adómentességi igazolásának beszerzése a folyósítást követő év jan. 31-ig
-    a munkavállaló által igazolás ellenőrzése - a folyósítást követő év április 15-ig- a támogatás nyújtásának évében történt hiteltörlesztés összegéről.

Amennyiben a munkaadó a támogatás folyósítása mellett dönt, jól jár vele, (még ha más cafetéria terhére adja is – max. 450eFt-ig) hiszen évente akár egymilliót is ki lehet fizetni teljesen adó és járulékmentesen, ez pedig egyébként majdnem a duplájába kerül a munkaadónak, ha fizetésként akarja kifizetni.
Arra azonban vigyázni kell, hogy az alkalmazott bére nem csökkenhet, vagyis nem a fizetése helyett, hanem azon túl kaphatja csak ezt a munkáltatói támogatást.



Budapest, 2015. április 10.


Tisztelettel:



    dr. Sallai Csilla
    Kamarai tag könyvvizsgáló






 
 


Kapcsolódó dokumentumok:

Vissza a hírekhez!


A honlapon található írások figyelem felhívó jelleggel készültek és tájékoztatásul szolgálnak. Felhívjuk a figyelmet honlapunk jogi nyilatkozatában foglaltakra, amely szerint írásainkban szereplő információk nem helyettesítik a szakmai tanácsadást és nem szolgálnak bármely döntés vagy cselekmény alapjául, azokat a konkrét esetekben mindenki csak a saját kockázatára használhatja fel, illetve az érintett szabályok kivonatos ismertetése, értelmezése miatt nem vállalhatunk felelősséget.

„A Stallum irodáját minden cég megirigyelheti. Munkán során a legkülönbözőbb munkahelyeken fordulok meg és nem találkoztam még csak hasonlóval sem. Ide jó belépni is! Azonnal feltűnik a ...

Bővebben...

Árfolyamok

EUR
CHF
USD

Kamatkedvezmény

Minden esetben kamatköteles, ha a cég a dolgozójának ideiglenes pénzt ad kölcsönt?

Jó hír – nem! Vannak kivételek, amelyeknél nem kell a dolgozónak kamatot fizetni vagy a meg nem fizetett kamatot jövedelemként leadózni.

Bővebben...