Kedves Partnereink!
Az alapítványokat és egyesületeket évzárása az eltérő jogszabályi környezet miatt több ponton is eltér a normál gazdálkodókhoz képest.
Az évzárás számviteli feladatain kívül Külön nehézséget jelent, hogy több törvény és rendelet is érinti, mind a számvitelüket, mind pedig az évzáráshoz kapcsolódó egyéb teendőiket.
A civil szervezetek könyvvezetése lehet:
A közhasznú szervezetek jelenleg az alábbi beszámolási formák közül választhatnak:
1. Egyszerűsített beszámoló a kormányrendelet 1. és 2. sz. melléklet szerinti formában, egyszeres könyvvitelt vezetőknek. ÁNYK nyomtatvány-megfelelés: PK-141.
2. Egyszerűsített éves beszámoló a kormányrendelet 3. és 4. melléklete szerinti formában, a kettős könyvvitelt vezetőknek. ÁNYK nyomtatvány megfelelés PK-142.
3. Számviteli törvény szerinti éves beszámoló a kettős könyvvitelt vezetőknek. ÁNYK nyomtatvány külön erre a célra jelenleg nincs, problémát okozva a letétbe helyezésnél. Azon civilek részére, akik ezt a formát választották, és elektronikus letétbe helyezésre kötelezettek, javaslom a PK-142-es nyomtatvány garnitúra egyéb csatolmányaként közzétenni az éves beszámolót.
E körben nem választható sem mikrogazdálkodói beszámoló, sem naptári évtől eltérő üzleti év.
A beszámoló letétbe helyezési határideje május 31-e, amit az Országos Bírói Hivatalnál (OBH) kell teljesíteni. A letétbe helyezés kötelezően elektronikus azon szervezetek részére, akik közhasznú státusszal rendelkeznek, vagy a szervezet típusa miatt kötelezettek erre. Mindazon szervezetek, akik egyik körbe sem tartoznak az előzőkben említettek közül, a letétbe helyezést papír alapon is megtehetik.
Letétbe helyezni a jegyzőkönyvet és a beszámoló-elfogadó határozatot nem kötelező, de nem is tilos! Önmagában az a tény, hogy az elfogadó jegyzőkönyv letétbe helyezése nem kötelező, még nem jelenti azt, hogy a jegyzőkönyv felvételétől és a beszámoló elfogadásától el lehetne tekinteni.
A civil szférában jellemző az ún. származtatott jogi személyek, jogi személyiséggel rendelkező szervezeti egységek létrejötte. Ilyenek pl. egy alapítvány óvodái, iskolái, vagy egyes helyi szervezetek. Ezek beszámolóira is vonatkozik a közzétételi kötelezettség. Az intézmények és egyéb származtatott jogi személyeknek célszerű – ellenkező előírás hiányában - hasonlóan vezetni a számvitelüket, mint fenntartójuk.
Léteznek ún. nonprofit gazdasági társaságok is, akik számviteli szabályrendszerüket nézve nincsenek a civil szervezetekre vonatkozó számviteli kormányrendelet hatálya alatt, tekintve, hogy elsősorban gazdasági társaságoknak minősülnek. Két típusuk létezik:
Ez utóbbi esetben – amikor közhasznú jogállás nincs – a beszámolás technikailag ugyanúgy működik, mint egy normál gazdasági társaság esetében, még az társasági adóbevallás is. Ugyanakkor azon nonprofit gazdasági társaságok, akik közhasznú jogállással rendelkeznek – a beszámolójukon túl -, közhasznúsági melléklet készítésére és letétbe helyezésre is kötelezettek. A közhasznúsági mellékletet az IRM rendszerén keresztül, a beszámoló részeként, a kísérőlapon ennek tényét jelölve tehetik közzé!
Nagyon sok fogalmi keveredés van a köztudatban!
A közhasznú státusz nem egyenlő a közhasznú tevékenységgel, mert közhasznú tevékenységet közhasznú státusz hiányában is lehet végezni.
A beszámoló részeként minden civil szervezet kötelezően közhasznúsági mellékletet készít – függetlenül a közhasznú jogállás fennállásától – és ezt a beszámolóval együtt letétbe kell helyeznie.
A támogatás fogalma nem egyenlő az adomány fogalmával. A megkülönböztetés igen fontos, mert a kiegészítő mellékletben a támogatások forrását is be kell mutatni. Költség elszámolási oldalon is több kérdés tisztázandó egy civil életében, mert sem a költség típusa, sem annak volumene nem mindegy!
A fentiekből talán jól látszik, mennyire speciális szabályok vonatkoznak a civil szféra számvitelére, nyilvántartására. S itt sincs évzárás társasági adó, iparűzési adó, statisztika és sok egyéb adatszolgáltatási (pl. KOZ nyomtatvány) nélkül.
A számviteli, adózási és egyéb adminisztrációs feladatok elvégzését mindenképpen e területre specializálódott szakemberek bevonásával célszerű ellátni.
Irásunk alapját képezi és további információkat tartalmaz:
http://5percado.hu/civil-szervezetek-es-az-evzaras/
Budapest, 2016. május 10.
Tisztelettel:
dr. Sallai Csilla
Kamarai tag könyvvizsgáló
Kapcsolódó dokumentumok:
A honlapon található írások figyelem felhívó jelleggel készültek és tájékoztatásul szolgálnak. Felhívjuk a figyelmet honlapunk jogi nyilatkozatában foglaltakra, amely szerint írásainkban szereplő információk nem helyettesítik a szakmai tanácsadást és nem szolgálnak bármely döntés vagy cselekmény alapjául, azokat a konkrét esetekben mindenki csak a saját kockázatára használhatja fel, illetve az érintett szabályok kivonatos ismertetése, értelmezése miatt nem vállalhatunk felelősséget.
„Már 20éve dolgozom együtt Dr Sallai Csillával, akitől sokat tanultam, segítőkészsége ebben a szakmában megfizethetetlen, amit most itt nyilvánosan is szeretnék megköszönni. Emberi hozzáállása, ...
Nemzeti Adó- és Vámhivatal – korábban VPOP és APEH
Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM)
Magyar Nemzeti Bank (MNB) – aktuális napi Eur árfolyam, alapkamat, infláció, ...
Országos Egészségbiztosítási Pénztár (Oep)
Országos Nyugdíjbiztosító Főigazgatóság (Onyf)
Kamatkedvezmény
Minden esetben kamatköteles, ha a cég a dolgozójának ideiglenes pénzt ad kölcsönt?
Jó hír – nem! Vannak kivételek, amelyeknél nem kell a dolgozónak kamatot fizetni vagy a meg nem fizetett kamatot jövedelemként leadózni.
Bővebben...