Az is látszik, hogy egyre népszerűbbek a környezetkímélő hibrid- és elektromos autók, de sikerült az év végén rendesen elbizonytalanítani a salátatörvényekkel a könyvelőket, hogy most akkor kell idén zöld rendszámra cégautóadót fizetni, vagy sem?
A kérdést a Stallum stratégiai partnere a ROADRECORD járta körbe:
http://www.roadrecord.hu/blog/2017/02/09/kell-e-cegautoadot-fizetni-zold-rendszamra-2017-ben/
„A kormány ösztönzőprogramja részeként az elmúlt években nem kellett cégautóadót fizetni a környezetkímélő (tisztán elektromos vagy plugin hybrid) autókra – bár mindenki érzi, hogy ez nem marad örökké így.
Ennek egyik jele volt, hogy javaslatként 2016 év végén megjelent, hogy vonják vissza ezt a kedvezményt – de mi lett a vége?
Sokan bizonytalanok a válaszban, nézzük akkor át a hatályos jogszabályokat!
“1991. évi LXXXII. törvény a gépjárműadóról 17/A. §72 (1)73 Adóköteles az a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Szja tv.) szerinti személygépkocsi – ide nem értve a környezetkímélő gépkocsit – (a továbbiakban, e fejezet alkalmazásában személygépkocsi), amely nem magánszemély tulajdonában áll, továbbá az a személygépkocsi, amely után a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény szerint költséget, ráfordítást, illetve az Szja tv. szerint tételes költségelszámolással költséget, értékcsökkenési leírást (a továbbiakban költség, ráfordítás, értékcsökkenési leírás együtt: költség) számoltak el.”
Tehát nem adóköteles a környezetkímélő gépkocsi.
Az értelmező rendelkezés szerint:
“18. § E törvény alkalmazásában 9.103 környezetkímélő gépkocsi az a gépjármű, amely a KöHÉM rendelet 2015. július 1-jén hatályos 2. § (6) bekezdése szerint környezetkímélő gépkocsinak minősül, A KÖHÉM rendelet a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet-et jelenti. A KÖHÉM rendelet 2. § ( 6) bekezdése: (6) * A rendelet alkalmazásában környezetkímélő gépkocsi: az elektromos gépkocsi, továbbá a nulla emissziós gépkocsi. (7) * A rendelet alkalmazásában elektromos gépkocsi: a) a tisztán elektromos gépkocsi, amelynek a hajtáslánca legalább egy elektromos energiatároló eszközt, elektromos áram átalakító egységet, és olyan elektromos gépet tartalmaz, amely a gépkocsi meghajtására szolgáló tárolt elektromos energiát mechanikai energiává alakítja és a gépkocsi meghajtásához más erőforrással nem rendelkezik (5E környezetvédelmi osztály); b) a külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi (plug-in hibrid gépkocsi), amely gyári kialakítása szerint rendelkezik olyan csatlakozóval és áramátalakítóval, ami lehetővé teszi az elektromos energiatárolójának külső elektromos energiaforrásból történő feltöltését, elektromos üzemben a hatótávolsága – az ENSZ-EGB 101. számú előírás szerint mérve – legalább 25 km (5P környezetvédelmi osztály); c) a növelt hatótávolságú hibrid elektromos gépkocsi, amely a b) pontban foglaltaknak megfelel és hatótávolsága tisztán elektromos hajtással legalább 50 km (5N környezetvédelmi osztály). (8) * A rendelet alkalmazásában nulla emissziós gépkocsi: az a gépkocsi, amely rendeltetésszerű használata során nem bocsát ki az e rendeletben szabályozott légszennyező anyagot (5Z környezetvédelmi osztály).”
Mivel a fenti autók kapnak zöld rendszámot is, ezért kijelenthetjük, hogy 2017-ben a környezetkímélő zöld rendszámos, azaz gyakorlatilag a tisztán elektromos- vagy plugin hybrid autókra NEM kell cégautóadót fizetni!”