Munkaügy – Országos Hatósági Ellenőrzési Terv

Kedves Partnereink!

Októberben és novemberben újabb hatósági munkaügyi ellenőrzési indult. Erre felkészülésként ajánlunk néhány gondolatot dr. Gáspárné dr. Szokol Márta „Felkészülés a 2016. október-november havi munkaügyi ellenőrzésre” című cikkéből, amely megjelent a Munkajog szaklap 2016. szeptemberi számában. Ebben a cikkben a szerző az NGM Foglalkoztatás-felügyeleti Főosztályának a munkaügyi ellenőrzések tapasztalatairól szóló jelentésben feltárt hibákat, hiányosságokat sorakoztatja fel.

 

A tapasztalatok áttekintése azért lehet érdekes, mert 2016. évi Országos Hatósági Ellenőrzési Terv szerint október-november hónapban kerül sor a munkaidőre, pihenőidőre és a nyilvántartásukra vonatkozó szabályok célellenőrzésére.

 

„A leggyakoribb szabálytalanság a munkaidő-beosztás hiánya, amelynek hátterében a hatóság szerint „egyrészt a jogszabályok ismeretének hiánya – a munkáltató egy része helytelenül a munkavállalókra bízza, döntsék el maguk, hogy melyik nap ki jön munkát végezni –, másrészt a rendkívüli munkavégzés leplezésére irányuló szándék áll.”

 

Szintén a munkavállalók nagy létszámát érintette a munkaidőkeret esetében a kezdő és befejező időpont meghatározásának elmaradása, melynek következtében sem a munkavállaló, sem a hatóság nem tudta ellenőrizni a munkaidőkereten felüli munkavégzést és annak ellentételezését.

 

A munkaidővel, pihenőidővel kapcsolatos legtöbb szabálysértés:

  • a napi, illetve a heti munkaidő megengedett mértékének túllépése,
  • a munkaközi szünetek kiadásának elmaradása,
  • a napi és a heti pihenőidő biztosításának hiánya.

A hatóság tapasztalata szerint a foglalkoztatók nincsenek tisztában „a munkaidő-nyilvántartás rendeltetésével, mely szerint annak hitelesen kell tükröznie a munkavállalók munka- és pihenőidejét.”

 

A tapasztalatok szerint a munkavégzéshez kapcsolódó előkészítő és befejező tevékenységek tartamát a munkáltatók a törvényi előírás ellenére nem tekintik a munkaidő részének.

 

Gyakori jogsértés a kettős vagy hamis nyilvántartás vezetése, melynek célja a rendkívüli munkavégzés a jogszabályban megengedett maximális munkaidő túllépése, leplezése.

 

A jelentés megállapítása szerint van olyan cég, amely nem kozmetikázza a munkaidő-nyilvántartást, kifizeti a rendkívüli munkavégzés után járó bérpótlékot, de túllépi az évi 250 óra rendkívüli munkavégzési korlátot. Van azonban olyan is, aki ezt úgy próbálja leplezni, hogy meghamisítja a munkaidő-nyilvántartást és mozgó bérben fizeti ki a „leplezett” rendkívüli munkavégzést. Előfordult az is, hogy a munkavállalók a munkaközi szünetet nem tudták kivenni.”

 

A szabálytalanságok jelentős összegű munkaügyi bírságot vonnak maguk után.

 

Célszerű lehet belső munkaügyi auditot végezni, vagy átvilágítással megbízni egy külső szakértőt, hogy ő tárja fel az esetleges szabálytalanságokat Stratégiai együttműködő partnereink közül szívesen ajánlunk komoly referenciákkal rendelkező szakembert az átvilágításhoz. A tapasztalatok alapján egy ilyen vizsgálat jóval olcsóbb, mint az ellenőrzés utáni büntetés.

 

Budapest, 2016. november 2.

 

Tisztelettel:     

 

dr. Sallai Csilla     

Kamarai tag könyvvizsgáló    


Vissza a hírekhez!


A honlapon található írások figyelem felhívó jelleggel készültek és tájékoztatásul szolgálnak. Felhívjuk a figyelmet honlapunk jogi nyilatkozatában foglaltakra, amely szerint írásainkban szereplő információk nem helyettesítik a szakmai tanácsadást és nem szolgálnak bármely döntés vagy cselekmény alapjául, azokat a konkrét esetekben mindenki csak a saját kockázatára használhatja fel, illetve az érintett szabályok kivonatos ismertetése, értelmezése miatt nem vállalhatunk felelősséget.

"Dr. Sallai Csillát több mint egy éve ismerem, és bátran mondhatom, hogy eddigi üzleti pályafutásom alatt, még nem találkoztam ennyire elkötelezett, szakértő könyvvizsgálóval.

Bővebben...

Árfolyamok

EUR
CHF
USD

Kamatkedvezmény

Minden esetben kamatköteles, ha a cég a dolgozójának ideiglenes pénzt ad kölcsönt?

Jó hír – nem! Vannak kivételek, amelyeknél nem kell a dolgozónak kamatot fizetni vagy a meg nem fizetett kamatot jövedelemként leadózni.

Bővebben...