Munkaköri leírás

Nyomtatható verzió 

 

Kedves Partnerünk!


Lehet, hogy nem a legfontosabb téma így az ősz beköszöntésével, s egyben a törvénykezési időszak kezdetén a munkaköri leírások fontosságának a taglalása, de úgy gondoljuk, hogy az egyre szaporodó munkaügyi ellenőrzések sikeres túlélésének, illetve a cégen belüli munkavállalói és munkaadói oldalról történő megelégedettségnek a legalapvetőbb feltétele a jó és hatékony munkaköri leírás.

A teljesség igénye nélkül a szakmai irodalomból az alábbiakban közvetítünk Önök felé néhány gondolatot.

Bár lehet megoldás, hogy a munkaköri feladatokat a dolgozók csak „szájhagyomány” útján adják át egymásnak, de ez mind a munkavállaló, mind a munkáltató kiszolgáltatottságát fokozza. A jól megszerkesztett munkaköri leírást számtalan előnye közül néhány:

  • Egy új munkatársat nem kell olyan hosszú időn keresztül betanítani – hanem egész egyszerűen elé kell tenni ezt a nagyon jól megszerkesztett munkaköri leírást, és ő pontosan tudni fogja, hogy mi a dolga.
  • A dolgozók helyettesítése, esetleges átszervezése sokkal egyszerűbb.
  • A vezetői számonkéréshez nélkülözhetetlen dolog.



Néhány általános gondolat az optimális munkaköri leírás összeállításához:

  • Azt az egészen pontos technológiát kell leírni, hogy hogyan tudja végezni a dolgozó a munkáját, tehát azt a know-how-t, hogy miként tudja ő valóban előállítani munkájának a kívánt végeredményét.
  • Olyan részletességgel kell megszerkeszteni, mint pl egy háztartási gépkezelési utasítását.
  • Benne kell lennie annak is, hogy mit vár el a cég a munkatárstól, mi az ő posztjának a valódi terméke. (példádul az autószerelőé a határidőre, optimális anyagfelhasználással és megfelelő technológiával megjavított autó).
  • Tartalmaznia kell a határidőket. Kitől, mit és meddig kell megkapnia a munka elvégzéséhez, s kinek mikor és mit kell továbbadnia
  • Ki, mikor kit helyettesít.
  • Kik adhatnak utasításokat a munkafolyamatokra vonatkozóan. Szakemberek szerint nem szerencsés beleírni azt a gyakori kitételt, hogy „és minden, amivel a főnöke megbízza”, mert ezzel az előzőekben leírt konkrétumok válnak hiteltelenné.
  • Speciális szabályokra fel kell hívni a dolgozó figyelmét.
  • Rögzíteni kell a kiküldetés, kirendelés lehetőségét.


És még valami: A szakairodalom „vécépapír-effektus”-nak szokta nevezni azt a vezetői hibát, amikor kiderül, hogy nem is a munkaköri leírás hiányzik, hanem egy munkafolyamatot egészen egyszerűen nem végez senki. Időnként ez a hiányosság felszínre kerül, és akkor valaki megcsinálja az adott dolgot. Ezzel nem az szokott lenni a baj, hogy végre valaki elkészíti az eddig el nem végzett feladatot, hanem az, hogy ezután örökre magához láncolja a feladatkört.

Kedves Partnerünk!

Bár ezek a belső munkaszervezési kérdések nem tartoznak a könyvelés feladatkörébe, de számunkra is előny, ha a cég szervezetten működik, Bízunk benne, hogy ehhez sikerült néhány érdekes gondolatot felvetnünk.

Budapest, 2007-09-18

 

Nyomtatható verzió


Vissza a hírekhez!


A honlapon található írások figyelem felhívó jelleggel készültek és tájékoztatásul szolgálnak. Felhívjuk a figyelmet honlapunk jogi nyilatkozatában foglaltakra, amely szerint írásainkban szereplő információk nem helyettesítik a szakmai tanácsadást és nem szolgálnak bármely döntés vagy cselekmény alapjául, azokat a konkrét esetekben mindenki csak a saját kockázatára használhatja fel, illetve az érintett szabályok kivonatos ismertetése, értelmezése miatt nem vállalhatunk felelősséget.

Én még nem tudtam olyan szakmai kérdéssel, problémával fordulni Sallai Csillához, amire ne tudott volna azonnal abszolút kielégítő választ adni, sőt az Ő válaszai általában nem egyszerűen válaszok, hanem komplett elemzések ...

Bővebben...

Árfolyamok

EUR
CHF
USD

Kamatkedvezmény

Minden esetben kamatköteles, ha a cég a dolgozójának ideiglenes pénzt ad kölcsönt?

Jó hír – nem! Vannak kivételek, amelyeknél nem kell a dolgozónak kamatot fizetni vagy a meg nem fizetett kamatot jövedelemként leadózni.

Bővebben...