Mit kell és mit célszerű szabályozni a vállalkozáson belül?

Ez a cikk 2008. decemberében frissült utoljára. Azóta történhettek olyan jogszabályváltozások, amelyeket a tartalom felhasználásánál figyelembe kell venni.

 

Kedves Partnerünk!

 

A számviteli törvény előírásai szerint a számviteli politikában kell szabályozni azokat a gazdálkodóra jellemző szabályokat, előírásokat, módszereket, amelyekkel meghatározza, hogy mit tekint a számviteli elszámolás, az értékelés szempontjából lényegesnek, jelentősnek, továbbá meghatározza a törvényben biztosított választási, minősítési lehetőségeke.

 

A számlatükör tartalmazza a könyvelés során alkalmazott főkönyvi számlák számát és megnevezését.

 

A számlarend tartalmazza minden alkalmazásra kijelölt számla számjelét, megnevezését, és tartalmát - ha az a számla megnevezéséből egyértelműen nem következik -, továbbá a számlát érintő gazdasági eseményeket, azok más számlákkal való kapcsolatát, a főkönyvi számla és az analitikus nyilvántartás kapcsolatát, valamint a számlarendben foglaltakat alátámasztó bizonylati rendet.


A számviteli politika keretében el kell készíteni:

  • az eszközök és a források leltárkészítési és leltározási szabályzatát;
  • az eszközök és a források értékelési szabályzatát;
  • az önköltségszámítás rendjére vonatkozó belső szabályzatot; (kivéve az egyszerűsített éves beszámolót készítő és egy milliárd Ft árbevétel alatti vállalkozásokat)
  • a pénzkezelési szabályzatot. Ebben kell rendelkezni – többek között –
    -  a pénzforgalom (készpénzben, illetve bankszámlán történő) lebonyolításának rendjéről,
    -  a pénzkezelés személyi és tárgyi feltételeiről, felelősségi szabályairól,
    -  a napi készpénz záró állomány maximális mértékéről,
    -  a készpénzállomány ellenőrzéséről,
    -  a pénzkezeléssel kapcsolatos bizonylatok rendjéről és
    -  a pénzforgalommal kapcsolatos nyilvántartási szabályokról.

Célszerű szabályzatot készíteni a vállalkozás működésével kapcsolatos olyan területekről, amelyek a dolgozók munkáját, tevékenységét szabályozzák. Ezek lehetnek:

  • Szervezeti és Működési Sazbályzat,
  • az alkalmazott technológiákra vonatkozóan,
  • a „Cafeteria” rendszer alkalmazásáról,
  • a munkaügyi és munkaegészségügyi szabályok alkalmazásáról,
  • a kiküldetések elszámolási rendjéről,
  • a gépjárművek használatáról és elszámolási rendjéről,
  • a bizonylati rendről (bizonylati album),
  • az IT alkalmazások működési rendjéről,
  • GDPR szabályok betartásának céges rendjéről,
  • az iratkezelés és archiválási szabályokról.

Sok forrásból be lehet szerezni mintaszabályzatokat, de azok csak a cégre történt átalakítás után helyezhetők hatályba. A cégre való testreszabást elvégezhetik a vállalkozásnál dolgozók vagy külső szakértők. Ezen szabályzatok összeállításához ajánlott erre a területre szakosodott szakember segítségét igénybe venni.


Budapest, 2008. augusztus 3.

 

dr. Sallai Csilla

Kamarai tag könyvvizsgáló
 


Vissza a hírekhez!


A honlapon található írások figyelem felhívó jelleggel készültek és tájékoztatásul szolgálnak. Felhívjuk a figyelmet honlapunk jogi nyilatkozatában foglaltakra, amely szerint írásainkban szereplő információk nem helyettesítik a szakmai tanácsadást és nem szolgálnak bármely döntés vagy cselekmény alapjául, azokat a konkrét esetekben mindenki csak a saját kockázatára használhatja fel, illetve az érintett szabályok kivonatos ismertetése, értelmezése miatt nem vállalhatunk felelősséget.

Én még nem tudtam olyan szakmai kérdéssel, problémával fordulni Sallai Csillához, amire ne tudott volna azonnal abszolút kielégítő választ adni, sőt az Ő válaszai általában nem egyszerűen válaszok, hanem komplett elemzések ...

Bővebben...

Árfolyamok

EUR
CHF
USD

Kamatkedvezmény

Minden esetben kamatköteles, ha a cég a dolgozójának ideiglenes pénzt ad kölcsönt?

Jó hír – nem! Vannak kivételek, amelyeknél nem kell a dolgozónak kamatot fizetni vagy a meg nem fizetett kamatot jövedelemként leadózni.

Bővebben...