Minden vállalkozást érinthet a reklámadó törvény?

Kedves Partnereink!

Ahogy már korábbi hírlevelünkben is tájékoztatást adtunk róla, 2014. augusztus 15-én – jelentős módosítások után - hatályba lépett a reklámadóról szóló 2014. évi XXII. törvény.

A jogszabályalkotó eredeti szándéka szerint a reklámadó alanyai elsősorban az ún. közzétevők, azaz azok a vállalkozások, amelyek a reklámokat a nyilvánosság számára elérhetővé teszik. Ezek elsősorban a médiaszolgáltatók és a kiadók. Ez mellett az internetes média is érintett. A saját reklám is adóköteles lenne az éves szintű értékhatár felett, de ez nagyon kis számú vállalkozást érint. A közzétevők akkor kötelesek reklámadót bevallani és megfizetni, ha az a reklám közzétételből származó árbevételük eléri vagy meghaladja éves szinten az 500 millió forintot.

A közzétevő KÖTELES NYILATKOZATOT ADNI a Megrendelőnek, hogy

  • az adókötelezettség őt terheli és eleget tesz adóbevallási, illetve az adófizetési kötelezettségének  vagy
  • adóévben reklám közzététele miatt adófizetési kötelezettség nem terheli.

A nyilatkozattétel történhet szerződésen, külön dokumentumként vagy a reklám közzétételét követő számlán.

Ha a megrendelő nem kap nyilatkozatot a közzétevőtől, akkor a megrendelő válik adóalannyá!!! Tehát a törvény - az elsődleges kötelezett helytállásának hiányában - a megrendelőre, mint másodlagos adókötelezettre teszi át az adóztatás terhét.

Így az a megrendelő válik adóalannyá, aki szerződéses viszonyban áll a közzétevővel. Az adó alapja a reklámközzététel havi összesített ellenértekének 2.500.000 forintot meghaladó része, az adó mértéke pedig az adóalap 20%-a. (Kivéve, ha a megrendelő az Szja tv. szerint egyéni vállalkozónak nem minősülő magánszemély.)

A mai ismereteink szerint a legnagyobb internetes felületeket üzemeltető nemzetközi cégek, illetve több hazai médiacég - várhatóan - nem ad ki nyilatkozatot, így az ilyen reklámokat igénybe vevő vállalkozásoknak számolniuk kell azzal, hogy ők válhatnak a reklámadó alanyává, bevallási és adófizetési kötelezettségük keletkezhet, de csak akkor, ha havi szinten túllépik a 2.500.000 forintos értékhatárt. (Bár gondolhatnánk, hogy lehetséges a reklám közzétételére vonatkozó számlák befogadásának időpontjával trükközni, hogy ne érje el a megrendelő az adott értékhatárt. Nem szabad azonban elfelejtkezni arról a tényről, hogy főleg a hazai, a számlát kibocsátó ún. közzétevő céget is köti a Ptk. teljesítésre, illetve az áfa törvény számlázásra vonatkozó előírása, így a számla kézhezvétele is viszonylag kötött.)
Következmények:

  • Ez az adófizetési kötelezettség megdrágítja a reklámot. Célszerű a budget tervezésénél a közzétevők nyilatkozattételi szándéka felől előre információt beszerezni.
  • Abban az esetben, ha közvetítő is van a közzétevő és a megrendelő között, akkor – nyilatkozat hiányában - a közvetítő lesz az adóalany, s ő fogja az adóval növelten a közzétételi díjat továbbszámlázni a megrendelő felé.
  • Számolni lehet a reklámokat közzétevő vállalkozások szervezeti átalakulásával, a vonatkozó szerződések (ÁSZF) megváltoztatásával, mert ők is adóminimalizálásra törekszenek. Ez a megrendelők felé akár áremeléssel, akár az eddigi kialkudott feltételek megváltozásával is együtt járhat.


Ha a közzétevő nem ad nyilatkozatot (akár arról, hogy az adót megfizeti, akár arról, hogy nem kötelezett reklámadó fizetésére, mert pl. nem éri el az éves 500 milliós értékhatárt), akkor belép a megrendelői oldalon egy további szankció. A megrendelő a reklám közzétételére fordított teljes költségét nem számolhatja el a vállalkozás költségei között, azaz év végén a teljes közzétételi költséggel meg kell emelni a társasági adó alapját. Így a reklám közzétételi díjat társasági adó is terheli. Hangsúlyozni szeretnénk, hogy ez az adóalap korrekció a közzétételi díj első forintjától életbe lép, a nyilatkozatot nem adó(k) által számított közzétételi költség egészére vonatkozik.
Következmények:

  • Célszerű a vállalkozások reklámtevékenységének (megrendelés, bonyolítás, dokumentálás, stb.) egy – lehetőleg szakember – kezébe történő összpontosítása, mert csak így biztosítható az adó minimalizálása.
  • Minden közzétételt megrendelő vállalkozásnak érdeke a közzétevők nyilatkozatairól megfelelő analitikus nyilvántartást vezetni. Ennek a könyveléssel összhangban kell lennie.
  • Számolni kell azzal, hogy amennyiben a közzétevő megrendelője egy ügynökség, s a közzétevő nem ad nyilatkozatot, akkor az ügynökség szolgáltatása – vélhetően – meg fog drágulni, mert az átterhelt reklámadó mellett a nála keletkező társasági adó többletet is érvényesíteni fogja az árakban.

A reklámadó sarkalatos pontja a szereplőknek (közzétevő, megrendelő) a helyes beazonosítása. Ez nélkül nem lehet a valós fizetési kötelezettséget megállapítani. Nehezíti a helyzetet, hogy sok esetben egész megrendelői láncolatot kell feltérképezni.

 

A reklámadóval kapcsolatosan számos értelmezés – esetleg jogszabályváltozás – láthat még napvilágot. Minden vállalkozásnak az adott időpontban hatályos törvényszöveg alapján kell eljárnia.
A reklámadónak az optimális kezeléséhez nélkülözhetetlen a vonatkozó szerződések és gyakorlatok felülvizsgálata. Ezekben a kérdésekben célszerű jogász, adótanácsadó, könyvelő és reklámszakember együttes igénybevétele ahhoz, hogy az adott vállalkozásnak (légyen az közzétevő, közvetítő vagy megrendelő) a lehető legkevesebb adófizetési kötelezettsége keletkezzen.


Budapest, 2014. szeptember 02.

Tisztelettel:


    dr. Sallai Csilla
    Kamarai tag könyvvizsgáló


Kapcsolódó dokumentumok:

Vissza a hírekhez!


A honlapon található írások figyelem felhívó jelleggel készültek és tájékoztatásul szolgálnak. Felhívjuk a figyelmet honlapunk jogi nyilatkozatában foglaltakra, amely szerint írásainkban szereplő információk nem helyettesítik a szakmai tanácsadást és nem szolgálnak bármely döntés vagy cselekmény alapjául, azokat a konkrét esetekben mindenki csak a saját kockázatára használhatja fel, illetve az érintett szabályok kivonatos ismertetése, értelmezése miatt nem vállalhatunk felelősséget.

Én még nem tudtam olyan szakmai kérdéssel, problémával fordulni Sallai Csillához, amire ne tudott volna azonnal abszolút kielégítő választ adni, sőt az Ő válaszai általában nem egyszerűen válaszok, hanem komplett elemzések ...

Bővebben...

Árfolyamok

EUR
CHF
USD

Kamatkedvezmény

Minden esetben kamatköteles, ha a cég a dolgozójának ideiglenes pénzt ad kölcsönt?

Jó hír – nem! Vannak kivételek, amelyeknél nem kell a dolgozónak kamatot fizetni vagy a meg nem fizetett kamatot jövedelemként leadózni.

Bővebben...