Időszakos elszámolású ügyletek

Kedves Partnereink!

Többszöri halasztás, illetve részleges bevezetés után egységessé vált az időszakos elszámolású ügyletek áfa szabálya.

Mely ügyleteket érinti a változás?
1)    Ha a felek időszakonkénti elszámolásban állapodtak meg, azaz

  • a felek nem látják előre, hogy pontosan mennyi szolgáltatás, vagy termékértékesítés fog közöttük történni, és így nem egyenként, hanem összevontan, időszakonként számolnak el egymással.
  • időszak elteltével megállapításra kerül, hogy pontosan milyen értékben teljesült ügylet közöttük
  • ennek alapján kerül sor számla kibocsátására.
  • formáját tekintve mért vagy tételszám szerinti elszámolás.


2)    Ha a felek időszakonkénti fizetésben állapodnak meg, azaz

  • ha meghatározott időszakonként ismétlődő fizetésekre kerül sor,
  • a folyamatosan teljesített ügyletnek vagy több ügyletnek az ellenértékét fizetik meg meghatározott időszakonként részletekben -
  • ide tartoznak jellemzően a nyílt végű lízingügyletek (bérleti jogviszonyok) esetében, ahol meghatározott futamidő alatt a lízingbevevő lízingdíj fizetésére köteles.


3)    Az ellenértéket a felek meghatározott időszakra állapítják meg, azaz

  • a felek egy meghatározott összeget rendelnek ellenértékként az adott időszakban folyamatosan teljesített ügylet(ek) ellentételezésére;
  • ezek a havi átalányban kötött szerződések.


A fenti ügyletek vonatkozásában az a kérdés, hogy

  • mely időpontra vonatkozóan kell az értékesítőnek vagy a szolgáltatást nyújtónak az ügylet után a fizetendő adót megállapítania,
  • mely adómegállapítási időszakra esően kell bevallania és megfizetnie az után az áfát.


Az ún. időszakos elszámolás alá eső ügyletek esetén - mivel az általános, azaz a valóságos teljesülést az esetek többségében nem vagy nehezen lehet megállapítani – speciális szabályt kell alkalmazni.

Az időszakos elszámolású ügyletekre vonatkozóan az áfa fizetési kötelezettség főszabály szerint

  • 2015. december 31. napjáig a fizetési esedékesség időpontjában keletkezett.
  • 2016. január 1. napjától az érintett időszak utolsó napjához kapcsolódik az adófizetési kötelezettség keletkezése.


Mivel az áfa törvényben az időszakos elszámolás fogalma is változott, ezért az áfa fizetési kötelezettség meghatározása is részletes szabályozást igényelt.
Az áfa fizetési időpont meghatározása jelentősen függ a felek között kötött, az ügyletre vonatkozó szerződésben foglaltaktól.

Fő szabály szerint a felek - a fenti ügyletekre - a teljesítés az elszámolással vagy fizetéssel érintett időszak utolsó napja.
DE ettől eltérő a teljesítés a következő esetekben:

a)    a számla vagy a nyugta kibocsátásának időpontja, ha

  • a vonatkozó ellenérték megtérítésének esedékessége és
  • a számla vagy a nyugta kibocsátása

az érintett időszak utolsó napját megelőzi;


b)    az ellenérték megtérítésének esedékessége, de legfeljebb az időszak utolsó napját követő 60. nap, ha

  • az esedékessége az időszak utolsó napját követő időpontra esik.


Ha az időszak (amelyre az adott részlet vagy elszámolás vonatkozik) tartamában meghaladja az egy naptári hónapot - az előbbiektől függetlenül - időarányos részteljesítés történik. Ekkor a naptári hónap utolsó napján is beáll az áfa fizetési kötelezettség. Ugyanez vonatkozik arra az esetre is, amikor az időszak a 12 hónapot haladja meg.

A változás 2016. január 1. napjától hatályos. Az új szabályokat az olyan 2015. december 31. napját követően kezdődő időszakokra kell először alkalmazni, amikor a fizetés esedékessége és a számla kibocsátásának időpontja 2015. december 31. napját követi.

A fenti szabályok ismerete a befogadói oldalon is fontos, az esetlegesen helytelenül kiállított számlákat így időben vissza lehet küldeni. Ezzel elkerülhető annak az adókockázata, hogy a szállítói oldalon helytelenül kiállított számla áfa-tartalma a jogszabályban megfogalmazott teljesítési időpontnál korábban kerüljön levonásba.

Ajánlott az időszakos elszámolású ügyletekre vonatkozó szerződéseket és elszámolási rendet áttekinteni. Nem egyértelmű vagy valamely félre hátrányos elszámolási rend esetén célszerű, ha a szerződéses felek az új szabályok figyelembevételével módosítják, pontosítják a szerződéseket és az együttműködés rendjét.


Budapest, 2016. január 06.

Tisztelettel:



    dr. Sallai Csilla
    Kamarai tag könyvvizsgáló



 
 


Kapcsolódó dokumentumok:

Vissza a hírekhez!


A honlapon található írások figyelem felhívó jelleggel készültek és tájékoztatásul szolgálnak. Felhívjuk a figyelmet honlapunk jogi nyilatkozatában foglaltakra, amely szerint írásainkban szereplő információk nem helyettesítik a szakmai tanácsadást és nem szolgálnak bármely döntés vagy cselekmény alapjául, azokat a konkrét esetekben mindenki csak a saját kockázatára használhatja fel, illetve az érintett szabályok kivonatos ismertetése, értelmezése miatt nem vállalhatunk felelősséget.

Árfolyamok

EUR
CHF
USD

Kamatkedvezmény

Minden esetben kamatköteles, ha a cég a dolgozójának ideiglenes pénzt ad kölcsönt?

Jó hír – nem! Vannak kivételek, amelyeknél nem kell a dolgozónak kamatot fizetni vagy a meg nem fizetett kamatot jövedelemként leadózni.

Bővebben...