Kedves Partnereink!
Többszöri halasztás, illetve részleges bevezetés után egységessé vált az időszakos elszámolású ügyletek áfa szabálya.
Mely ügyleteket érinti a változás?
1) Ha a felek időszakonkénti elszámolásban állapodtak meg, azaz
2) Ha a felek időszakonkénti fizetésben állapodnak meg, azaz
3) Az ellenértéket a felek meghatározott időszakra állapítják meg, azaz
A fenti ügyletek vonatkozásában az a kérdés, hogy
Az ún. időszakos elszámolás alá eső ügyletek esetén - mivel az általános, azaz a valóságos teljesülést az esetek többségében nem vagy nehezen lehet megállapítani – speciális szabályt kell alkalmazni.
Az időszakos elszámolású ügyletekre vonatkozóan az áfa fizetési kötelezettség főszabály szerint
Mivel az áfa törvényben az időszakos elszámolás fogalma is változott, ezért az áfa fizetési kötelezettség meghatározása is részletes szabályozást igényelt.
Az áfa fizetési időpont meghatározása jelentősen függ a felek között kötött, az ügyletre vonatkozó szerződésben foglaltaktól.
Fő szabály szerint a felek - a fenti ügyletekre - a teljesítés az elszámolással vagy fizetéssel érintett időszak utolsó napja.
DE ettől eltérő a teljesítés a következő esetekben:
a) a számla vagy a nyugta kibocsátásának időpontja, ha
az érintett időszak utolsó napját megelőzi;
b) az ellenérték megtérítésének esedékessége, de legfeljebb az időszak utolsó napját követő 60. nap, ha
Ha az időszak (amelyre az adott részlet vagy elszámolás vonatkozik) tartamában meghaladja az egy naptári hónapot - az előbbiektől függetlenül - időarányos részteljesítés történik. Ekkor a naptári hónap utolsó napján is beáll az áfa fizetési kötelezettség. Ugyanez vonatkozik arra az esetre is, amikor az időszak a 12 hónapot haladja meg.
A változás 2016. január 1. napjától hatályos. Az új szabályokat az olyan 2015. december 31. napját követően kezdődő időszakokra kell először alkalmazni, amikor a fizetés esedékessége és a számla kibocsátásának időpontja 2015. december 31. napját követi.
A fenti szabályok ismerete a befogadói oldalon is fontos, az esetlegesen helytelenül kiállított számlákat így időben vissza lehet küldeni. Ezzel elkerülhető annak az adókockázata, hogy a szállítói oldalon helytelenül kiállított számla áfa-tartalma a jogszabályban megfogalmazott teljesítési időpontnál korábban kerüljön levonásba.
Ajánlott az időszakos elszámolású ügyletekre vonatkozó szerződéseket és elszámolási rendet áttekinteni. Nem egyértelmű vagy valamely félre hátrányos elszámolási rend esetén célszerű, ha a szerződéses felek az új szabályok figyelembevételével módosítják, pontosítják a szerződéseket és az együttműködés rendjét.
Budapest, 2016. január 06.
Tisztelettel:
dr. Sallai Csilla
Kamarai tag könyvvizsgáló
Kapcsolódó dokumentumok:
A honlapon található írások figyelem felhívó jelleggel készültek és tájékoztatásul szolgálnak. Felhívjuk a figyelmet honlapunk jogi nyilatkozatában foglaltakra, amely szerint írásainkban szereplő információk nem helyettesítik a szakmai tanácsadást és nem szolgálnak bármely döntés vagy cselekmény alapjául, azokat a konkrét esetekben mindenki csak a saját kockázatára használhatja fel, illetve az érintett szabályok kivonatos ismertetése, értelmezése miatt nem vállalhatunk felelősséget.
Nemzeti Adó- és Vámhivatal – korábban VPOP és APEH
Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM)
Magyar Nemzeti Bank (MNB) – aktuális napi Eur árfolyam, alapkamat, infláció, ...
Országos Egészségbiztosítási Pénztár (Oep)
Országos Nyugdíjbiztosító Főigazgatóság (Onyf)
Kamatkedvezmény
Minden esetben kamatköteles, ha a cég a dolgozójának ideiglenes pénzt ad kölcsönt?
Jó hír – nem! Vannak kivételek, amelyeknél nem kell a dolgozónak kamatot fizetni vagy a meg nem fizetett kamatot jövedelemként leadózni.
Bővebben...